Sosiaalinen media tuntuu helposti ulkopuolelta tarkasteltuna melkoiselta viidakolta: ”Jos käyttäjätunnuksen ja salasanan itselleen vielä keksisikin, niin entäs siitä eteenpäin? Mitä ihmettä siihen profiiliin pitäisi laittaa? Siis mikä ylipäätään on profiili? Mikä noista SoMe kanavista mahdollisesti olisi minulle toimiva? Onko tuosta Twitteristä muka jollekin oikeasti jotain hyötyä? Miten noihin kanaviin pääsee sisään kun jo terminologiakin on vierasta – mikä ihmeen #häshtäg? Minkä tähden minulla pitäisi olla oma tai yrityksen sivu LinkedIn:ssä kun minulla on CV ja yritykselläni www-sivut? Tuossa kanavassa kaupattiin jotain maksulllisia toiminnallisuuksia – pitäisikö tuosta vielä maksaakin? En osaa toimia tuollaisessa verkkofoorumissa – enhän minä edes tunne noita ihmisiä siellä! Ketä minun sanomiseni siellä edes kiinnostaisivat? Ja sitten nuo yksityisyyden suojaan liittyvät asetukset – eihän siinä ole kuin riskejä jos noihin kanaviin hyppää mukaan! Siis vähintäänkin hölmö pitäisi olla.”

Ja jos mikään edellä olevista epäluuloista ei osu kohdalle, niin ainakin sitten tämä: ei minulla ole aikaa. Missä välissä minun pitäisi ehtiä lukemaan jotain päivityksiä jostain sosiaalisesta mediasta, puhumattakaan että itse ehtisin semmoiseen jotain päivittää, kun pitää ehtiä nämä asiakkaat kiertää läpi, tehdä nämä mainokset seuraavaa kampanjaa varten ja miljoona muuta asiaa?

Kuulostaako tutulta? Hyviä kysymyksiä ja edelleen usein kuulemiani näkemyksiä kaikki.

Minäpä heitän muutaman vastakysymyksen. Tarvitsisitko uusia asiakkaita? Onko asioita mitä haluaisit kertoa potentiaalisille asiakkaille? Oletko tyytyväinen maksullisten mainoskampanjoidesi tehokkuuteen? Onko verkkosivuillasi riittävästi kävijöitä jotta nimesi ja palvelusi tunnetaan? Onko sinulla oikeanlaisia yhteistyökumppaneita omia palvelujasi täydentämään? Tiedätkö mistä alasi toimijat ja asiakkaat tänään puhuvat? Tiedätkö millaisista palveluista alallasi mahdollisesti on pulaa?

Kaikkeen tuohon, ja paljon muuhun, saattaa ratkaisu löytyä sosiaalisen median hyödyntämisestä. Jos sinulla on käytettävissäsi tietokone, tabletti tai älypuhelin sekä nettiyhteys, niin muuta et alkuun pääsemiseksi tarvitse. Englanninkielen taidosta on toki lisäksi jonkin verran apua, niinkuin elämässä yleensäkin, muttei sekään enää välttämätöntä ole.

SoMe kanavien avulla voit saada omalle osaamisellesi ja asiantuntemuksellesi näkyvyyttä, riippumatta siitä oletko seuraavaa työnantajaa etsivä työnhakija vai potentiaalisten asiakkaiden huomiota tavoitteleva yksityisyrittäjä. Niinikään riippumatta siitä mikä on alasi. Ja mikä parasta – hyvään vauhtiin pääseminen ei maksa kuin vaivan. Tarkoitus ei ole tehdä sosiaalisesta mediasta ylimääräistä työsarkaa kaiken jo olemassaolevan päälle, vaan fiksusti omiin tarkoitusperiin soveltuvia SoMe-kanavia hyödyntämällä tehostaa omaa näkyvyyttä, asiakkaiden palvelua ja -kuuntelua, tiedottamista, palvelujen kehittämistä – jopa omaa tavoitettavuutta.

Otetaan joku näennäisesti sopivan kaukana informaatioteknologian polttopisteestä oleva tuote. Miten olisi vaikka polttopuut? Sovitaan että olet yksityisyrittäjä jonka myyntiartikkelina ovat määrämittaiset ja hyvin kuivatut koivuhalot. Eihän halkokauppias voi mitenkään hyötyä sosiaalisesta mediasta? Eihän?

Kyllä voi. Ensinnäkin, voit perustaa ilmaisen profiilin yrityksesi nimellä useaankin eri sosiaalisen median kanavaa, ja laittaa profiiliin avainsanoina ainakin polttopuut, takkapuut, ja koivuhalot niin että niitä etsimällä satunnainen savustaja tai säännöllisempi tulennielijä löytää profiilisi, ja sitä kautta yhteystietosi. Toisekseen, laadukkaiden polttopuiden tekemiseen liittyy ammattiylpeyttä ja –taitoa mistä jokainen mitä tahansa klapeja polttava kuluttaja ei välttämättä ole tietoinen. Voit osoittaa asiantuntemustasi kertomalla SoMe kanavissa kuivan polttopuun optimaalisen kosteusprosentin, ja millaisten vaiheiden kautta siihen päästään. Lisäksi voit antaa vinkkejä vaikkapa puiden säilytyksestä, niiden asettelusta tulipesään ja käytettävien sytykkeiden laadusta mahdollisimman helpon syttymisen edesauttamiseksi. Voit ottaa eri vaiheista havainnollistavia kuvia, ja liittää ne mukaan päivityksiisi. Voit saada ylimääräisiä seuraajia ja lisänäkyvyyttä palvelullesi järjestämällä vaikka kilpailun – arvaa montako halkoa on kuvassa ja voita pari mottia itsellesi! Sinulla on varmasti kilpailijoita, jotka eivät kaikki vielä ole sosiaalisen median käyttäjiä – sinulla on siis etulyöntiasema, koska tiedän aivan satavarmasti että potentiaalisia asiakkaitasi, siis polttopuiden tarvitsijoita, sosiaalisessa mediassa jo on. Esimerkiksi minä. Edelleen, mikäli sinulla ei ole vaikkapa puiden mahdolliseen kotiinkuljetukseen tarvittavaa kalustoa, voit samoja kanavia hyödyntäen kartoittaa mahdollisia yhteistyökumppaneita jotka voisivat sopuhinnalla hoitaa kotiinkuljetuksen asiakkaillesi, ja tätä kautta laajentaa palvelutarjontaasi sekä kasvattaa asiakasmäärääsi.

Mielenkiintoa tarjoaamaasi tuotetta kohtaan voit kasvattaa myös tuomalla omaa persoonaasi peliin ja liittämällä hyvinkin (poltto)puun takaa tulevia aihepiirejä palveluusi. ”Tällaista musiikkia suosittelen perjantai-iltaan takkatulen äärellä kuunneltavaksi.” ”Tetris-henkisiä vaihtoehtoisia polttopuiden pinoamistapoja.” ”Tästä YouTube linkistä näet miten karaten suomenmestari katkaisee koivuhalkoni yhdellä iskulla.” Vain mielikuvitus on rajana.

Kun seuraajiesi määrä sosiaalisessa mediassa kasvaa riittävän suureksi, voitkin jo ottaa yhteyttä vaikkapa käyttämäsi moottorisahan maahantuojaan ja saada heistä sponsorin sivuillesi.

Kannattaa tutustua sosiaalisen median suomiin mahdollisuuksiin, ja hypätä rohkeasti mukaan. Soveltuu mainiosti toteutettavaksi vaikka siinä takkatulen äärellä perjantai-iltana!

Santtu Vehosalmi

MBA, Yrittäjä

iSearch Group Oy

Santtu tekee tilauskoulutuksia Some:n hyödyntämisestä Sivukadun Avopalvelu Oy:n asiakkaille ja verkostolle. Kysy lisää koulutusmahdollisuudesta sinun organisaatiossasi.

Share This